تغییر تعداد معاینات چشمی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به کاهش هزینه‌ها و عوارض این بیماری کمک می‌کند

 20 آوریل 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است تغییرفرکانس معاینات چشمی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ازیک بار درسال، به دفعات موردنیاز بر اساس میزان خطر ابتلا این افراد به رتینوپاتی دیابتی، می تواند نتایج بهتری را بهمراه داشته باشد.

 در حال حاضر معاینات معمول چشمی برای بررسی رتینوپاتی دیابتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بصورت سالانه انجام می شود، اما پژوهشگران معقتدند تعداد دفعات معاینات چشمی باید بر اساس میزان خطر ابتلا این افراد به رتینوپاتی دیابتی تعیین شود، آنها همچنین بر این باورند که تنظیم دفعات معاینات چشمی بیشتر به درمان سریع‌تر این عارضه که علت اصلی نابینایی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 است و کاهش هزینه‌های درمانهای طولانی‌تر منجر خواهد شد.

نتایج این مطالعه‌ی جدید که به مدت 30 سال انجام گردید، در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر گردید. در این تحقیق نزدیک به  1400 بیمار در 24 هزار جلسه‌ی غربالگری عارضه‌ی چشم دیابتی شرکت داشتند.

 دکتر Cowie گفت: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که می‌توان در پول و زمان درمان از طریق معاینات چشمی مکرر صرفه جویی کرد، یافته‌های این مطالعه‌ نقطه ی عطفی برای یک رویکرد پزشکی دقیق است که در آن درمانها بر اساس ویژ‌گیهای فردی بیمار طراحی و انجام می‌شود.

محققان معتقدند در موارد رتینوپاتی خفیف، معاینات باید هر سه سال یکبار و برای افرادیکه به رتینوپاتی متوسط مبتلا هستند، هر شش ماه یکبار و برای افرادی با موارد شدید رتینوپاتی، هر سه ماه یکبار انجام شود، همچنین توصیه شده است افرادیکه  دارای قندخون بالاتری هستند باید به طور منظم برای مشکلات چشمی غربالگری گردند.

دکتر Nathan نویسنده‌ی اول این مقاله گفت: چنانچه پیشنهاد تغییر روند غربالگری تصویب شود، تشخیص رتینوپاتی پیشرفته سریع‌تر صورت خواهد گرفت، در برنامه‌ی غربالگری جدید مبتنی بر شواهد، به جای معاینه‌ی فیزیکی با افتالموسکوپ  باید از عکسهای شبکیه استفاده شود.

گرفتن عکس از شبکیه یک روش معمول برای تشخیص بیماریهای چشمی است و تصور می‌شود دقیق‌تر از معاینه فیزیکی برای تشخیص این بیماریها عمل می‌کند. محققان می‌گویند: به مطالعات بیشتری در این زمینه برای غربالگری رتینوپاتی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز نیاز دارند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/research-from-long-term-study-advocates-individualized-eye-screenings-in-type-1-diabetes-98148378.html